سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: به‌دنبال گله‌مندی ‌برخی از مردم ساکن مناطق جنوبی شهر از نحوه وصول عوارض پسماند،اعضای شورای شهر تهران به‌منظور رعایت حال اقشار ضعیف جامعه طی اصلاحیه‌ای بهای خدمات پسماند را کاهش دادند.

همچنین براساس مصوبه شورای شهر در صورتی که از سوی مالک واحدی گواهی، مدارک و مستنداتی ارائه شود که براساس آن ثابت شود به‌مدت 6 ماه یا بیشتر در واحد مربوطه حضور نداشته از پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند معاف خواهد شد.

به گزارش همشهری، مساجد، ‌حسینیه‌ها، ‌تکایا، ‌اماکن مذهبی  ‌اقلیت‌های دینی (زرتشتی، کلیمی، مسیحی) و مدارس (ابتدایی، ‌راهنمایی، ‌متوسطه و پیش دانشگاهی ) دولتی مشمول پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند نیستند، چنانچه در این اماکن واحدهای غیرمرتبط مانند واحدهای تجاری مستقر باشند متناسب با تعداد واحد و نوع کسب مشمول پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند خواهند بود.

شورا تصویب کرددرصورت هرگونه نقل وانتقال املاک یا واگذاری مالکین به مستاجرین جدید بدون پرداخت وتسویه حساب بدهی معوق، بهای خدمات مدیریت پسماند آن واحدها به‌عهده انتقال گیرنده خواهد بود.

بر این اساس مودیانی که تا پایان هر سال نسبت به پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند همان سال اقدام کنند مشمول 10 درصد بخشودگی به‌عنوان جایزه خوش حسابی خواهند بود.

همچنین با قراردادی که مدیریت شهری با اداره پست امضا کرده، ‌از این پس این فیش‌ها به‌صورت منطقه‌ای توزیع خواهد شد تا بتوان اصلاحات مورد نیاز را در آن انجام داد به‌ویژه با ممیزی انجام شده در تمام مناطق 22گانه،  شهریور ماه بسیاری از انحرافات و اشکالات به حداقل کاهش خواهد یافت.

در همین حال معاون مالی و اداری شهرداری تهران خبر داد: سال گذشته 100 میلیارد تومان از عوارض نوسازی و پسماند وصول داشته‌ایم.  وی در گزارشی به اعضای شورای شهر تهران اظهار داشت: سال گذشته 70-80 درصد وصولی از محل عوارض نوسازی و پسماند داشته‌ایم، ‌در حالی‌که پیش از این حداکثر وصولی در این بخش 50 درصد بوده است.

کمیته مشترک

دیروز بیشتر وقت یکصد و نود و دومین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش میرمحمد صادقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد وضعیت سرانه و فضاهای بهداشت اماکن بهداشتی درمانی شهر تهران و پرسش و پاسخ‌های اعضای شورای شهر در این باره گذشت.

در پایان این گزارش، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از سوی مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران مامورشد تا رابط تشکیل کمیته مشترک بین همه دانشگاه‌ها ی علوم پزشکی تهران با مدیریت شهری باشد تا از این طریق راه‌های همکاری مشترک شناسایی شود.

و اما در این باره رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: اگر واگذاری بسیاری از امور در حوزه سلامت و بهداشت و در عین حال اختیارات و اعتبارات این حوزه به شورا و شهرداری انجام می‌شد، اوضاع و شرایط بهداشتی ما بهتر از این می‌شد.

معصومه ابتکار افزود: اکنون با وجود این شرایط باید با همکاری شورا و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌دنبال راهکارهایی باشیم که سطح شاخص‌ها در حوزه سلامت و درمان ارتقا یابد.

جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌های بیمارستانی، تصفیه پساب‌های بیمارستانی و نظارت بر کیفیت فراورده‌های کشاورزی از نظر میزان بقایای سموم، کود شیمیایی و نیترات‌ها از دیگر موضوعات مطروحه از سوی ابتکار بود که نیازمند همکاری‌ مشترک  مدیریت شهری و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز یادآور شد: برخی دانشگاه‌ها فضا و مکان خوبی در اختیار دارند که شهرداری نیز می‌تواند در پروژه‌های مشارکتی سرمایه‌گذاری کرده و احداث ساختمان‌های جدید به جای بناهای فرسوده و نا‌مقاوم مراکز درمانی را انجام دهد.

مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به اینکه دولت از74‌میلیارد تومان اعتباری که شورای شهر در آذرماه سال گذشته برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مصوب کرده بود تنها با 20 درصد موافقت کرده، گفت: شهر تهران قلک که نیست، تهران شهر مظلومی است که هم باید هزینه تهران و هم هزینه پایتخت بودنش را با عوارض دریافتی از شهروندانش تامین کند.

وی افزود: شهرداری برای مترو خودش باید هزینه کند،  برای آب و فاضلاب و... هم خودمان هزینه کنیم، از طرفی امتیازات و تسهیلات و تخفیفاتی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قائل می‌شویم. سهم دولت، بخش خصوصی و... را نیز در این باره مشخص می‌کنیم اما باز هم از شورا و شهرداری توقع است که خودش هزینه کند !  ما از این بابت گله بسیار داریم.

براساس این گزارش در جلسه دیروز شورای شهر تهران یک فوریت طرح برنامه 5 ساله ارائه خدمات برق رسانی به شهر تهران توسط شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع نیروی برق تهران به تصویب رسید که در جریان آن خدمات برق‌رسانی شهر تهران دارای برنامه‌ای 5 ساله می‌شود.

قرار است این برنامه 5 ساله مورد بررسی کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر قرار ‌گیرد و پس از تصویب نهایی خدمات برق شهر تهران در چارچوب برنامه 5 ساله انجام شود.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح خاطرنشان کرد: در مصوبه تعیین سلسله مراتب نظام شهری که در سال 86 به تصویب رسید مقرر شد تا تمام دستگاه‌های فعال در حوزه شهری، برنامه 5 ساله خود را برای ایجاد هماهنگی به شورای شهر ارائه کنند.

نامه‌ای برای تونل توحید

در پایان جلسه روز گذشته شورا، حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، از ارسال نامه‌ای به شهردار تهران در مورد تونل توحید به وی خبر داد و گفت: موضوع پایش و مانیتورینگ پروژه تونل در هنگام اجرا و پس از آن مورد توجه است و برای بررسی وضعیت آینده پروژه بسیار اهمیت دارد.

حسن بیادی هم مهم‌ترین وظیفه شورا را نظارت خواند و یادآور شد: پس از بازدید در مورد تاخیرهای طولانی پروژه به‌دلیل وجود معارض اشاره کردیم و گفتیم که اگر به توافق نرسند، احتمال تاخیر و عقب افتادن زمان پروژه وجود دارد، اما متأسفانه صدا و سیما بخشی از صحبت‌ها را سانسور کرد و فقط تاخیر در پروژه را اعلام کرد و در عین حال حرف‌های مسئولان پروژه در مورد معارضان متفاوت بود و بهتر است که در این بازدیدها معاون شهردار همراه باشد تا مسئولیت اخبار و مسائل مختلف را بپذیرد.

کد خبر 81237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز